Boeken top 10

Ik bekeek voor u in 3 verschillende week –en dagbladen de top 10 boeken betreffende boeken. Al moeten we het begrip ‘top 10’ wel met een korreltje zout nemen. Twee van de drie tops geraken namelijk niet verder dan nummer vijf. Maar aangezien de beste en belangrijkste boeken bovenaan een top 10 staan, kan dit niet echt een probleem vormen.

De standaard der letteren

1. Tatiana de Rosnay – Haar naam was Sarah
2. Stefan Brijs – De Engelenmaker
3. Katherine Pancol – De trage wals van de schildpadden
4. S.J. Watson – Voor ik ga slapen
5. Katharine Pancol – De gele ogen van de krokodillen
6. Stefan Brijs – Post voor mevrouw Bromley
7. Jussi Adler-Olsen – Het Washingtondecreet
8. Nicci Gerard – Nooit vergeten
9. A.F.Th. van der Heijden – Tonio
10. Suzanne Collins – Hongerspelen

De Morgen Boeken

1. Stephan Enter – Grip
2. Téa Obreht – De tijgervrouw van Galina
3. Mary Gabriel – Liefde en Kapitaal
4. Voltaire – Candide of het optimisme
5. Lucebert – Zij heeft haar naam vergeten

Knack Focus boeken

1. Jens Lapidus – Val dood
2. Public parts- How sharing in the digital age improves the way we work and live – Jeff Jarvis
3. Edney Silvestre – Als ik mijn ogen sluit
4. Robert Vuijsje – Beste vriend

Wat mij vooral opviel bij het bekijken van deze lijsten, is het feit dat geen enkele titel uit de 2 laatste lijsten me bekend is. Uit de bovenste lijst daar en tegen ken ik het grootste deel van de namen en de bijhorende titels.
Opvallend in deze lijst is dat twee schrijvers beiden tweemaal in de lijst staan. Stefan Brijs bekleedt zo de tweede en de zesde plaats, waarschijnlijk is het boek “De Engelenmaker” het bekendste van de twee bestsellers. Hoewel dit boek al in 2006 verscheen en in dat jaar tevens de publieksprijs van de Gouden Uil won, staat het zoals u kunt zien nog steeds zeer hoog genoteerd in de boeken top 10. Zelf heb ik het boek nog niet gelezen, maar ik heb er wel al veel over gehoord, dit kan ook niet anders want het boek is intussen al aan zijn 30e druk toe.
“De Engelenmaker” is zoals Brijs het zelf zegt een roman waarin iedereen naar de waarheid op zoek is en uiteindelijk alleen zijn eigen waarheid vindt en gelooft.

AN., Stefan Brijs, internet, 11/ 02/ 2012, (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Brijs)

Stefan Brijs, De Engelenmaker, internet, 11/ 02/ 2012, (http://www.stefanbrijs.be/index.php?page=de_engelenmaker)

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Boeken top 10

  1. Dank voor deze uiteenzetting.

Plaats een reactie